Agenda / news

PHK18 #11: Abstract Wallpaintings III #DE STIJL 100 YEARS

AWP III is an exhibition of contemporary abstract art on walls, organized by artists. It is an international project, concurrent in time, theme and title. Several artspaces partnered up to make this project possible simultaneously and in connection with the 100th year anniversary of the art movement De Stijl.

Apeldoorn – Rotterdam – New York – Marseille – Sidney

Abstract Wall Paintings III toont abstracte kunst, 100 jaar na de oprichting van De Stijl, en is daarom vanzelfsprekend internationaal, en in hedendaagse vorm. Het resultaat zal een monumentale ‘stalenkaart’ zijn die de diversiteit van abstracte kunst van nu laat zien. Bezoekers die Mondriaan zoeken zullen vast bedrogen uitkomen, maar Mondriaan zou zijn ogen uitkijken.

opening 21 mei

Bureau voor Kunst PHK18

Prins Hendrikkade 18, Rotterdam

21 mei – 30 september

 

A collaboration with foundation ACEC. Contributing art spaces: ACEC Apeldoorn, PHK18 Rotterdam, Transmitter New York, SNO Sydney, Look&Listen Marseille.

 

 

..d

d...d

d..

‘IK WAS JE’ | Park013 | 20 mei 2017 | Tilburg

Poëtische actie tijdens de opening ‘IK WAS JE’.

Openingswoord door Kristien Hemmerechts.

Vier kunstenaars, twee Belgen naast twee Nederlanders, bevragen ieder op hun eigen manier de geborgenheid van onze verlangens, de beslotenheid van onze verbeelding; hoe wij ons veilig wanen in jong zijn, in onze dromen, ons lichaam, onze huizen, tussen onze spullen en in onze woorden. Zij tonen ieder op een eigen manier constructies van ‘geborgenheid’.

Graag nodigen wij u uit voor de opening op zaterdag 20 mei om 17.00 uur. Schrijfster Kristien Hemmerechts (BE) en beeldend kunstenaar Karin van Pinxteren (NL) zullen dan IK WAS JE op eigen wijze aanvullen.

Gastcurator Chantal Breukers.

 

 

 

 

d..

 

.d.v

Grote Brabantse Kunst Kalender 2017 / Art calender 2017

Een breed palet aan gerenommeerde én aanstormende kunstenaars, designers, grafisch vormgevers, illustratoren, dichters, schrijvers, muzikanten, modeontwerpers, fotografen en architecten.

Te koop bij Trichis Publishing 

Contribution Februari 6, 2017

karin-gbkk-6-februari-2017

.d

d..

..

 d..

.d

..‘Geen Blind Date’ | Podium DAK | 22 december 2016 | Utrecht

geen-blind-date-2

Podium DAK, Utrecht

December 22

17.00 – 20.00 uur

Kleine Geertekerkhof 6

Podium DAK, Utrecht

..d

d..

..d

d.

..

Traagschuim & Sofa Journal – Stand 79b – Beurs van Bijzonder Uitgevers – Paradiso Amsterdam

display-beurs

karin-beurs-bijzonder-uitgevers

foto Nanne Nauta

..d

d..

d..

..

..

Lezing | Vriendensalon Van Abbemuseum | 6 oktober 2016

Van-Abbe-Museum-Eindhoven-logo-in-progress

Karin van Pinxteren  maakt installaties, performances, video, tweedimensionaal werk, schrijft beschouwingen op haar blog Nachtportier en maakt korte poëzie. Ze heeft de ambitie om de stem en de fysieke aanwezigheid van het menszijn an sich zichtbaar te maken buiten machtsverhoudingen om. Zelfreflectie en reflectie tussen mensen vormen de belangrijkste thema’s in haar werk. Naast beeld speelt daarin ook taal een belangrijke rol. Werk van haar was te zien in o.a. Het Van Abbemuseum en Museum De Pont, Stockholm, Praag en New York.

image010image009In conversation with Anne

Over haar werk zegt Karin:

‘Je ziet de ander, je bent jezelf, daarentegen kun je jezelf alleen in de spiegel helemaal zien. Concluderend is het eigen bestaan redelijk onzichtbaar terwijl het bestaan van anderen geheel in beeld is. Hieruit ontstaat de wil tot reflecteren en communiceren, manieren om het eigen bestaan concreet te maken. Op pogingen tot samenvallen volgen pogingen tot samenvallen. Door de onmogelijkheid hiervan – want we zitten nooit op een lijn, niet met de ander en niet met het zelf – blijken het oneindige bewegingen te zijn.

Ik zet het bewust om in beeld zonder hiërarchische verhoudingen, maak het tastbaar, om het treffen, het toucheren van de existentie zichtbaar te maken. Mijn onderzoek speelt zich af in de 2e en 3e dimensie en is filosofisch van aard.

Ruimte is veelal van invloed op het werk omdat het de plaats is waar het zich bevindt daarentegen is verbinding tussen ruimte en tijd niet aanwezig omdat onderzochte begrippen in essentie beeld worden.’

Kunstwerken van kunstenaars van het Van Abbemuseum die invloed hebben gehad op mijn werk:

merz-abbe-karin-van-pinxteren-niek-tijsse-klasen

1984 Mario Merz ‘Igloo di Pietra’ 1982 | foto: Niek Tijsse Klasen

lissitzky-abbe-karin-van-pinxteren-niek-tijsse-klasen

1991 El Lissitzky ‘Proun P23’ 1919 (collectie VAM) | foto Niek Tijsse Klasen

zaugg-abbe-karin-van-pinxteren-niek-tijsse-klasen

1996 Remy Zaugg ‘Grau Beeld Blind’ (grafiek collectie VAM) | foto Niek Tijsse Klasen

classified-abbe-karin-van-pinxteren-niek-tijsse-klasen

2007  Karin van Pinxteren ‘Classified’ | foto Niek Tijsse Klasen

easy-to-love-abbe-karin-van-pinxteren-niek-tijsse-klasen

2011 Karin van Pinxteren ‘Easy to love’ | foto Niek Tijsse Klasen

link: Zie de impressie van de avond op de site van het Van Abbemuseum 

..d

d..

..

..

d..

Nothing, if not beautiful | Museum van Bommel van Dam | Venlo

15 oktober – 31 december 2016

uitnodiging-15-oktober-2016-1uitnodiging-15-oktober-2016-2

..d

d..

..

..

d..

Artist residence | Bosch&Simons | Chelva [ES]

‘In Chelva en ernaast’ – ‘In Chelva and next to it’

september 2016

naar project via deze link

2-Chelva-not-from-house-w.jpg

in-chelva-en-ernaast-week-3-karin-van-pinxteren

..d

d..

..

..

Traagschuim

Traagschuim + tekening Karin van Pinxteren 3

1 gedicht    |   1 tekening

10,5 x 24 cm

tekening: inkt, stempels, fineliner, potlood | 360 gr papier

gedicht: 90 gr romandruk / softcover 350 gr

oplage 25

naar Traagschuimd..

..d

d..

..

..

d..

Sofa Journal – 2e druk

notities 16-09-12 / 11-11-14 .

Sofa Journal | Karin van Pinxteren | 2015

klik voor informatie en een impressie

d..

..d

d..

..

..

Oerstof & Traagschuim
10 juli 2016

Distallatie | De Ketelfactory Noletloodsen, Snapshot of a larger order

Snapshot of a Larger Order

Kunstenaars Florette Dijkstra en Karin van Pinxteren vertellen over hun persoonlijke relatie met de beelden en de woorden. Zij doen dat aan de hand van de installaties die zij maakten voor ’Snapshot’ en van twee nieuwe publicaties: de installatie ‘Grondvloer’ en de verhalen in het boek ‘Oerstof’ van Florette Dijkstra, en de installatie ‘La chambre de Cathérine’ en de uitgaven ‘Sofa Journal’ en ‘Traagschuim’ van Karin van Pinxteren.

In een tweegesprek dragen zij voor uit eigen (nieuw) werk.

Oerstof en Traagschuim d..

 

d..

Code Rood | mini-symposium | 29 april 2016

code rood

Code Rood organiseert op vrijdagmiddag 29 april een rondetafelgesprek voor kunstenaars die aan het begin van hun beroepspraktijk staan.

Renée Verberne en Roos van den Oetelaar over het boek ‘41 brieven van de jonge kunstenaar’ | Karin van Pinxteren – performances, vertelt over haar beroepspraktijk | Hjalmar Riemersma – schilder, vertelt over zijn beroepspraktijk. Gijs Verhoofstad – installaties, geeft een rondleiding door TM24 en vertelt over zijn residency in Schloss Ringenberg.

Code Rood, Buitenplaats Koningsweg, Koningsweg 23A, Arnhem

d..

..

..

d..

..

Snapshot of a larger order

logo De Ketelfactory

2ce6b38f-ca0c-4a68-b523-3db076cd02ac

16-04 / 17-07-2016

De Ketelfactory is bursting at the seems! From the 16th of April through to the 17th of July 2016, the Schiedam-based exhibition space will be setting up home at the Nolet Loodsen for a major art manifestation: Snapshot of a larger order. De Ketelfactory has invited twenty previous exhibitors to create new work for Snapshot of a larger order. 

The art manifestation has been preceded by a fase in which the focus lay primarily on the relationship between images and words. Winnie Teschmacher, director of De Ketelfactory, refers to her exhibition space as a stage where, rather than a battle between image and word, an exchange takes place between the two, as with each exhibition there is a tangible movement from the internal to the external and back. With this approach, she has in recent years assigned Peter Henk Steenhuis to enter into conversation with the artists who will be taking part in the manifestation Snapshot of a larger order. These conversations, which are each based specifically around one of the artist’s works, have been published as a regular column, Door het Beeld, in Trouw. The essays were eventually bundled into the book door het beeld I door het woord. The second part of this book contains conversations between Steenhuis and philosopher René Gude, who further explores the concepts introduced by the artists.

Movement, encounter and depth are central to De Ketelfactory. Art and philosophy collide in the exhibitions. Thereby the constant focus is around increasing depth: the depth of the artist, the artwork, and the art experience. During Snapshot of a lager order, visual arts and philosophy reach out to one another once more. De Ketelfactory invites the artists to further their search, through potential inspiration by the writers of door het beeld I door het woord. Increase of depth is brought about by several factors: through the creation of a sanctuary for the artist, through forging a connection between art and other disciplines and, finally, through entering into conversation about art, with the artists as well as with the audience. Connections are formed between the mutual worlds of the artists, as well as between the artists, philosophers, scientists and writers.

Artists taking part in the art manifestation are:
Marjolijn van den Assem, Hans van Bentem, Maria Blaisse, Florette Dijkstra, Wineke Gartz, Harry Haarsma, Bernadet ten Hove, Claudy Jongstra, Kinke Kooi, Mirjam Kuitenbrouwer, Ton van der Laaken, Birthe Leemeijer, Jan van Munster, Olphaert den Otter, Karin van Pinxteren, Ewoud van Rijn, Roland Schimmel, Winnie Teschmacher, Simon van Til, Robert Zandvliet en philosopher/ theologian Laurens ten Kate.

Location
The Nolet Loodsen, situated in an area where Schiedam’s 18th century town centre captivatingly merges with the harbour town’s industrial character, is a former wood storage space with a 10.000 square meter floor surface. Here, the work of the twenty artists interacts and clashes, dialogue is entered into and confrontation is sought out. In addition to the immense indoor space, part of the work is displayed in the area outside the warehouses, and even in parts of the town of Schiedam.

> Link to Snapshot website De Ketelfactory

Link to  ‘La Chambre de Cathérine’

La chambre de Catherine opening 2..

Mondriaan Fonds Logo

d..

..

..

d..

..

Size Matters

curated by We Like Art

We like art

anonymous art works

participating artists

art to buy exhibition | December 3 2015 until February 7, 2016

TETEM, Stroinksbleekweg 16, Enschede

TETEM-logo

Size-Matters-We-Like-Art-Tetem

d..

..

..

d..

..

‘SIIN’

commission art project – glass prints University Utrecht Faculty of Law

Universiteit Utrecht

Clients: Marx & Steketee architecten | Universiteit Utrecht

November 2015

link to SIIN (Dutch)

SIISIIN | main entrance | Karin van Pinxteren | 2015

. .

..

..

..

. .

..

Blind Date (het vervolg)

organized by Podium DAK, Utrecht

DAK

sale/ support exhibition 22 december 2015 | 17.00 – 19.00 hrs

Dapiran Art Project Space, Utrecht

logo

Blind Date (het vervolg). .

.

. .

..

..

. .

. .

‘H-21’  +  ‘Onder H-21’

tile designs i.c.w. Studio Frank Havermans / tegelontwerpen Leeuwarden i.s.m. Studio Frank Havermans

Clients: Gemeente Leeuwarden, Stichting Keunstwurk

Producer: Koninklijke Tichelaar, Makkum

work in progress / in uitvoering .

Link naar project ‘H-21’ 

Link naar project Onder ‘H-21’  

. .

h-21-studio-frank-havermans-karin-van-pinxteren-5

‘H-21’ | Leeuwarden | Studio Frank Havermans + Karin van Pinxteren | 2014-2015 | foto Jan-Otto Schilstra

Onder H-21 | Studio Frank Havermans, Karin van Pinxteren

Onder H-21 | Leeuwarden | Studio Frank Havermans + Karin van Pinxteren | 2014-2015 | rendering

. .

. .

..

..

. .

. .

Dans l’antichambre des nouvelles

now in French translation  /  nu in Franse vertaling.

Link to the project and the translation / de vertaling

.

Dans l'antichambre de la nouvelle - 1 | Karin van Pinxteren | tape, ink, text | 2013

Dans l’antichambre de la nouvelle – 1 | 2013

..
..

.

. .

. .

..

Door het beeld, door het woord

gevel Ketelfactory

gevel Ketelfactory

Tentoonstelling + presentatie van het boek De publicatie ‘Door het beeld, door het woord’ van Peter Henk Steenhuis en René Gude verschijnt in april 2015, bij de gelijknamige tentoonstelling in De Ketelfactory. Het is een uitgave van de Internationale School voor Wijsbegeerte, in samenwerking met De Ketelfactory.

19 april t/m 12 juli 2015 De Ketelfactory Schiedam Kunstenaars: Harry Haarsma, Robert Zandvliet, Florette Dijkstra, Jan van Munster, Birthe Leemeijer, Karin van Pinxteren, Olphaert den Otter, Roland Schimmel, Hans van Bentem, Simon van Til, Mirjam Kuitenbrouwer, Maria Blaisse, Claudy Jongstra, Bernadet ten Hove, Kinke Kooi, Wineke Gartz, Ton van der Laaken, Ewoud van Rijn, Marjolijn van den Assem, Jacco Olivier en Winnie Teschmacher.

Bestel het boek bij het ISVW € 39,95 | 416 pagina’s of bij uw boekhandel.

..

Door het beeld, door het woord

De cover van het boek ‘Door het beeld, door het woord’ | coverbeeld ‘Easy to love…’ Karin van Pinxteren

..

Eind 2011 startte ‘Door het Beeld’, een reeks door Peter Henk Steenhuis geschreven essays over kunstenaars die in De Ketelfactory hebben geëxposeerd. De gesprekken vonden deels plaats in De Ketelfactory en deels op andere locaties, zoals in het atelier of in de tentoonstellingsruimte waar een kunstenaar op dat moment exposeerde. De visie en manier van schrijven van Peter Henk Steenhuis blijkt als een jas te passen bij de basisgedachten van De Ketelfactory. De eenentwintig essays verschijnen in het katern ‘Letter & Geest’ van dagblad Trouw. Uit de positieve reacties van de lezers blijkt dat de juiste snaar is geraakt, dat de relatie tussen kunst en filosofie, en kunst en leven, is gelegd. Lezers hebben het gevoel ruimte te krijgen voor nieuwe gedachten en waarnemingen.

Naar het essay ‘Het rode tapijtje nodigt je ten dans, 14 april 2012’.

Inmiddels heeft De Ketelfactory in samenwerking met de Internationale School voor Wijsbegeerte een publicatie ontwikkeld die zelf weer aanleiding is voor een grote tentoonstelling met werk van de eenentwintig kunstenaars. Bij een van de besprekingen over het boek, kwam filosoof René Gude in beeld. De verbinding was gauw gelegd. René wilde graag doordenken op de teksten van Peter Henk Steenhuis en ze in een filosofische context plaatsen. Hij associeerde door op onderwerpen die de kunstenaars hadden aangedragen, zoals: wat maakt een beeld meditatief, wat is het verschil tussen het ‘Schone’ en het ‘Lekkere’, waarom is ware inspiratie niet ‘top-down’ maar ‘bottom-up’? Het tweede deel van het boek, waarin René Gude aan het woord is, heet met recht ‘Door het Woord’: negen onderwerpen, negen eigenzinnige beschouwingen waarin de filosoof en de journalist samen door de woorden rollen en tot nieuwe inzichten komen. Met zijn vlotte manier van denken en associëren laat René filosofen langskomen, speelt hij met woorden en raakt hij onderwerpen aan die de lezer genoeg inspiratie geven om op door te denken. Filosofische beschouwingen op z’n Gudiaans. Voor De Ketelfactory en de eenentwintig kunstenaars is het boek een stap in de richting van de grote tentoonstelling die in 2016 op de agenda staat. De woorden zijn aanleiding tot nieuwe beelden, en zo blijft alles in beweging.

.

.

.

.

.. . . .. .

Sofa Journal

notities 16-09-12 / 11-11-14 .

Sofa Journal | Karin van Pinxteren | 2015

Sofa Journal | 13,5 x 21,5 | 128 pag | zw/w – fc | oplage 60 stuks genummerd

..

‘Al ben ik allereerst een man van het beeld, een wereld zonder het woord kan ik mij onmogelijk voorstellen. Onze waarneming wordt immers in hoge mate bepaald door het gegeven dan wij het geziene ook kunnen benoemen. Het werk van Karin van Pinxteren heeft alles met deze unieke vaardigheid van doen.’ – Hendrik Driessen, directeur Museum De Pont

Met Sofa Journal publiceert kunstenaar Karin van Pinxteren haar eerste woordwerken. Ze noteert sinds enkele jaren prikkelende overwegingen, tekent deze letterlijk op en stuurt ze daarna de digitale luwte in. Daar kunnen ze vrijelijk rondcirkelen, als losjes gesponnen shortcuts naar de verbeelding.

Sofa Journal is nu een boekje, dat je kunt vasthouden en waarin je kunt bladeren. Van Pinxteren selecteerde haar uitgepuurde zinnen op hun tijdloosheid: ze moesten op hun plaats zijn in een echt journaal. Dit is het moment om met haar mee te mijmeren. Want zelfs binnen de beperkingen van vellen papier en wat inkt wrikt Van Pinxteren ruimtes open die uitzicht bieden.

Sofa Journal wordt vergezeld door een gezeefdrukt woordwerk van haar hand in gelimiteerde oplage – woorden moet je bij je hebben: in je binnenzak, en om je heen.

Manon Berendse, 2015 .

..

klik voor informatie en een impressie van het binnenwerk

..

..

. .

   . . . ..

. . . .

Interview on ‘We like Art!’

December 12, 2014. link naar het interview  (Dutch)

We like art interview .. . . . .

.

.

.

   . . . ..

..

.. . . .

Bookshelves #7

November 27, 2014 / A Mark Kramer- project bookshelves is concerned with collecting, collections and the sincere love for books. In this week’s edition bookshelves: #7 Karin van Pinxteren

..

bookshelves #7 | 271114

.

.

..

..

.. . . ..

I am not doing anything until I feel the need

..

exhibitions work art calendar: a project by Joanneke Meester

official opening October 23, De Nederlandse Bank, Amsterdam

16 october 2014 – 28 november 2014 | De Nederlandsche Bank, Amsterdam

Introduction on the exhibition by Margriet Schavemaker, chief Collection and Research at Stedelijk Museum Amsterdam.

..

7 november 2014 – 6  januari 2015 | OBA (Openbare Bibliotheek Amsterdam)

vitrines 2e en 5e verdieping

..

I am not doing anything until I feel the need, OBA Amsterdam

I am not doing anything until I feel the need, OBA Amsterdam

. . ..

..

..

. . .

participation art calendar Joanneke Meester:

..

‘I am not doing anything until I feel the need’ Joanneke Meester made a perpetual daily calendar, where she asked 365 artists to respond to a statement she had written: I am not doing anything until I feel the need. This conceptual and collaborative artwork will be available in bookshops and museum shops in the Netherlands and Belgium from September 2014 and can be ordered online via: http://www.bekkingblitz.com.

Link to Joanneke’s project

I am not doing anything - kalender | Karin van PinxterenI'm not doing anything until I feel the need | art calendar

..

 . .   ..

..

..

..

Eerst kijken, dan denken

.

Galerie Mieke van Schaijk

13 april – 10 mei, 2014 .

Mynke Buskens, Bob Negryn, Karin van Pinxteren

Tekeningen van Mynke Buskens, foto’s van Bob Negryn en multidisciplinair werk van Karin van Pinxteren zijn vanaf 13 april 2014 te zijn bij Mieke van Schaijk in ‘s-Hertogenbosch. Onder de titel ‘Eerst kijken dan denken’ laten de drie kunstenaars werk zien dat uiterlijk verschilt, maar wel een inhoudelijke samenhang heeft. De tentoonstelling is door Mieke van Schaijk in samenspraak met Mynke Buskens ontwikkeld.

..

Het werk van Karin van Pinxteren (1967) presenteert weliswaar tastbare objecten en grafisch werk, maar die zijn in haar geval een instrument om de persoonlijke verstandhouding met haar onderwerpen een contrapunt te bieden. Van daaruit kan ze de wisselwerking die ze vanuit gevoelsmatige overwegingen met mensen en hun uitingen aangaat concreet gestalte geven. Ze bedrijft een vorm van beeldende correspondentie die ze de kijker ‘onder rembours’ voorhoudt. Ze levert zich pas uit als je je aan haar overgeeft. In die zin is haar werk sterk suggestief. (Alex de Vries) Eerste verdieping Westside, Verwersstraat 19-21, ‘s-Hertogenbosch www.miekevanschaijk.nl .

..

'The Correspondents' | Karin van Pinxteren | 2011 | Galerie Mieke van Schaijk Trust | Karin van Pinxteren | 2013 | photo by Niek Hendrix .

..

..

..

..

. . . .. .

Het Ogenkistje (The Eye Box)  |  introductietekst Jaarmeester 2013 – 2014

TEMP Magazine (Dutch)

Het Ogenkistje | Karin van Pinxteren.

Link naar Het Ogenkistje . . . . .

..

..

..

..

. . . .

Buiten de Lijnen #03

De Fabriek, Eindhoven Ibo Pompe, Remco Bens, Davor Subaric, Maarten Claassen, Stijn Bles, Karin van Pinxteren, Roel Verstappen, Aagje Linssen, Erik Vermeulen, Melle de Boer, Rozemarijn Westerink, Dennis Amatdjais, Marthe Zink, Hanneke Wetzer werkperiode 1 – 22 november / working period November 1-22 A project by Nelis van Hulten

link naar mijn bijdrage ‘Papier is even kosmisch als het heelal #2’ .

..

Buiten-de-Lijnen-_-De-Fabriek-Eindhoven. . . . . . .

..

..

..

..

..

Jaarmeester 2013 – 2014

KunstpodiumT_CMYK

Leerling/ Meesterproject
.
Samenstelling Meesterlijst 2013-2014 en matching Leerlingen met Meesters i.s.m. Kunstpodium T.
.
10 Kunstacademies uit Nederland en België, 80 jonge kunstenaars, 22 meesters, 22 exposities, 6 satellietlocaties, 10 academie ontmoetingen, 1 Dag van de Jonge Kunstenaar en 6 Meestergesprekken in Museum De Pont = de 6e editie van het Leerling/Meester project van Kunstpodium T, Tilburg.
Dit jaar zullen van de 22 Leerling/Meester exposities er voor het eerst 6 plaatsvinden op externe satelliet locaties: Onomatopee Eindhoven, KOP Breda, Lokaal 01 Antwerpen, EXTRAPOOL Nijmegen, De Brakke Grond Amsterdam en Croxhapox Gent.
.
Het Leerling/Meester project wordt mede mogelijk gemaakt door het Mondriaanfonds, Gemeente Tilburg, Provincie Noord-Brabant, BKKC Brabants Kenniscentrum voor Kunst en Cultuur, Museum De Pont en de deelnemende kunstacademies
Betrokken partijen Leerling/ Meester project 2013-2014
.
.
.
affiche Leerling/Meester project 2013-2014

   . . . ..

..

..

.

Nachtportier

start blog Draalgedachten van een beeldend kunstenaar klik op de afbeelding om naar het blog te gaan Nachtportier blog Karin van Pinxteren

.
. . .
. . . .
.
. . .
. . . .

.

Opening Goodmorning, Goodmorning

.Goodmorning goodmorning

5 – 22 september bij Kunstpodium T

Silvia Bakker, Nele Brökelmann, Christiaan Drost, Laura Lappi, Daniël van Straalen, Huub Vlemmings, Lydia Weijers
.
.
.
Silvia Bakker vroeg me de tentoonstelling te openen vanuit een eigen perspectief op het begrip meta-fictie:
.
.
‘Kunst is een wereld die tot in het oneindige deelbaar is’ Als we de waarheid zouden kunnen leren, dan bleven we niet een heel leven met allerlei vragen rondlopen. Het weten evolueert niet mee, we moeten het uit boeken halen. En diegene die het boek schrijft of heeft geschreven heeft jouw leven niet geleid, dus zal zelfs het boek nooit sluitend zijn, hoogstens antwoorden herleiden.
.
Tussen geboren worden, sterven en de maaltijden door zitten vragen waarop we de antwoorden niet zullen vinden. Het is soms om wanhopig van te worden, toch maakt dit het leven spannend. Soms begrijp je maar voor de helft wat je in het geheel is overkomen. Dan wordt er iets in gang gezet om het te willen begrijpen. Je reconstrueert een verhaal, maar de herkomst is onduidelijk, het vervolg ook, je kent alleen dat stuk dat bij jou terecht is gekomen, zoals jij het hebt beleefd. Dan vertrek je vanuit de realiteit, dat wat je denkt zit in je betastbare lichaam. Dat is toch echt? Ik kan het toch voelen? Maar zodra het je lichaam verlaat, zodra je een idee gaat onderzoeken, beginnen je gedachten, waarnemingen en blik zich al te vervormen.
.

Kan de waarheid alleen in jou zitten of ook daarbuiten? Of als de waarheid daarbuiten niet te vinden is, bestaat het dan wel? Is je binnenkant misschien fictie? Ben ik tastbaar maar geen werkelijkheid? Ben ik tastbare fictie? Maar er stroomt bloed in mij, dat zichtbaar is als ik mij verwond en alles wat pompt gebruikt stroom behalve mijn hart, dat doet het vanzelf. Ooit sloeg het aan en eens zal het stoppen. Wat is dat toch? Kunstenaars maken dit schemergebied zichtbaar.

.

‘Goodmorning, goodmorning’ Het startpunt voor deze tentoonstelling is het observeren van de alledaagse omgeving. Wat gebeurt er om ons heen? Hoe verlopen die processen? Wat gebeurt er in de ruimte tussen mij en de ander, of van mens tot mens tussen mij en de ander? Daarmee bevragen deze kunstenaars de ander maar nog meer zichzelf. In de eerste helft van dit jaar heb ik meegedaan aan de Peer Critique Sessions in Eindhoven, georganiseerd door Jeroen Offerman. Elke twee weken werd een kunstenaar uit de groep besproken door collega’s uit de groep waarbij je zelf niets mocht zeggen. Geheel onverwacht werd er gesproken over de relatie met de Romantiek toen Caspar David Friedrich, door de vergelijking met de rugfiguur, te berde werd gebracht. Er werd geopperd dat het pad van de Romantiek ook weer werd verlaten omdat mijn personages niet anoniem zijn, ik ben het immers zelf. De rugfiguur is een bekend gegeven in de beeldende kunst. Iemand waarbij je over de schouder meekijkt naar een verder gelegen perspectief. Een kort moment raakte mijn werk de Romantiek aan. In diezelfde Romantiek werd gezocht naar de waarheid. Ook ik ben er dus naar op zoek en doe tevergeefs pogingen dit onzichtbare en niet tastbare geheim te achterhalen.

.

Goodmorning, goodmorning’ Kunstenaars pogen de realiteit zichtbaar te maken, al is het fictie op het moment dat het wordt vastgelegd. Toch willen ze het vast te leggen, gekleurd door de eigen blik, maar ook opgekleurd door ervaringen en interpretaties die verassend spannend kunnen zijn voor een ander. Dat is belangrijk. In 2009 probeerde ik hoe dichtbij ik bij het begrip ‘kunst’ kon komen. Op de tentoonstelling StressedSpaces van Marjan Teeuwen posteerde ik mij als Hostess bij de entree en stempelde ‘Part of my collection’ op de handen van de bezoekers. Ten eerste had ik daarbij de bezoekers echt vast, fysiek, en ten tweede werden zij onderdeel van mijn collectie bestempelde mensen. Enkele uren lang was deze verzameling onderling verbonden. De bezoeker is een serieus onderdeel van de wereld van de kunstenaar, het is een belangrijke zaak. Door het moment van het zetten van de stempel wilde ik het bezoek aan de tentoonstelling een mate van ernst meegeven door de bezoekers zelf tot kunstwerk te maken voordat men zich ging spiegelen aan de werken. Mensen kwamen en gingen en de inkt sleet snel door zweet en de wrijving bij beweging van de handen. Niets staat stil, alles beweegt, ook de collectie ‘Collector’ viel meteen uit elkaar, maar heeft alsnog even bestaan, de triomf en de tragiek van een collectie in enkele uren gecomprimeerd. Maar ook de triomf en de tragiek van een kunstenaar die poogde haar publiek en de kunst zo dicht mogelijk te benaderen.

.

Wat is er gebleven? Het stempeltje met de tekst, de kleding van de hostess en de foto’s van de performance. Dat is de tastbare erfenis. Daarnaast zijn er een paar honderd mensen die zijn bestempeld en die dit werk hebben gedragen en waarvan sommigen het nog weten en anderen het zijn vergeten. Dat is de niet tastbare erfenis. De kunst op de handen verdween na enkele uren, tenzij de tekst van het stempeltje met huid en al zou worden bewaard. Dat gaat te ver, niemand verwijdert zijn huid omdat er kunst op staat, dát is de harde grens. Dit is het bewuste stempeltje, het bestaat. Mijn stempeltje zegt ‘Part of my Collection’ in spiegelbeeld, maar ik heb helemaal geen collectie. Het was er even en het leeft voort als een nabeeld in de hoofden van de bezoekers maar ook in mijzelf. Is het fictie, ik heb immers een half beeld in mijn hand en ik was zelf mijn halve beeld? Of is het werkelijkheid omdat de tekstervaring zich blijft afspelen in het hoofd? Of beiden? De werkelijkheid valt samen in een moment, de rest is fictie.

.

De jonge kunstenaars in deze tentoonstelling, Silvia Bakker, Nele Brökelmann, Christiaan Drost, Laura Lappi, Daniël van Straalen, Huub Vlemmings en Lydia Weijers doen nieuwe pogingen om de wereld om hen heen te begrijpen en geven ons toeschouwers handreikingen, een stuk van hun fictie om in een moment iets van hun waarheid en die van onszelf te kunnen ontdekken.

.

Karin van Pinxteren, 5 september 2013

. . . . . .

..

..

.

‘Paper is as cosmic as the Universe’

.

Guestroom KKN24/ GR1011
.
‘Papier is even kosmisch als het heelal’
August 13, 2013 installation/ performance 16.00 uur – 18.30 uur
.
'Paper is as cosmic as the universe (chapter 1)' | Karin van Pinxteren | KKN25 / GR1011 | Photo by Rob Groot Zevert
editing & sound: Martijn de Boer curators KKN25/ GR1011: Oscar Lourens, Jeroen Glas, Sibylle Eimermacher
.
Guestroom KKN25 / GR1011 is onderdeel van Woeste Gronden #5, Stichting G.A.N.G. Arnhem Koningsweg, Arnhem
.
.
.
.
 ......

.

SM’s Brainwave – Survival Of The Smartest

Vrijdag 21 juni – 14:00 – 16:00 uur
Museum SM’s – ‘s-Hertogenbosch
2012: Een film over 2013 read more
THEYESFOUNDATION
.
Freek Lomme als gespreksleider
René Pingen als directeur
Karin van Pinxteren als columnist
.
en vele anderen…
..
.
.
Het vervolg op de brainwavecyclus CSI ‘s-Hertogenbosch, cultural Scene Investigation ’s-Hertogenbosch, en het symposium Stand van de Stad, richt zich nu op de jongste generatie kunstenaars. Als start van deze serie presenteren THEYESFOUNDATION en het SM’s 2012 – een film over 2013.
.
Veertien jonge kunstenaars vertellen over hun ambities, drijfveren, dagindeling en financiële situatie. Toegang is gratis. De middag wordt afgesloten met een borrel!
.
In de film: Danni van Amstel, Germen Zoer, Iwan van Hierden, Jordy Koevoets, Josje Peters, Martijn Gort Matthijs Bosman, Monique Hendriksen, Nora Verbraak, Romijn Conen, Roos Terra, Toni van Tiel, Werner Klompen, Yves Brandsma
.
Stedelijk Museum 's-Hertogenbosch.

   . . . ..

..

..

.

Artist in residence – Mas de Charrou

.

Virginie Janssens Foundation
May 2013
France
.
.
project:

Dans l’antichambre de la nouvelle | In de wachtkamer van het bericht

.

Dans l'antichambre de la nouvelle - 1 | Karin van Pinxteren | tape, ink, text | 2013 . . . . . . . . .

   . . . ..

..

..

.

Entre Nous #1

Air Besiendershuis, Nijmegen, read more
March 25 – May 7, 2013
.
Dennis Gaens & Toni van Tiel | Gerard Koek & Karin van Pinxteren
.
Een project van Andree Van de Kerckhove
.

Presentatie zondag 7 mei, 16.00 uur

.

entre-nouseindpresentatie

..   . . . ..

..

..

.

Leerling/ Meester 

. . . . . .

Georganiseerd door Kunstpodium T, Tilburg   read more
March 7-17, 2013
.
Karin van Pinxteren, Lianne Rueb | Rotterdam, Petra Kühnle | Groningen, Lisa Decavel | Gent, Angelica Fernandez | Maastricht, Wendy Brugman | Utrecht
.

March 14, 2013 : Meestersgesprek Museum De Pont 15.00 uur

. Recensie op Lost-Painters: Kunstpodium T; Leerling/Meester expo #9: Karin van Pinxteren

 

Kunstpodium T - Leerling Meester - 2013

Leerling/ Meester project Kunstpodium T, Tilburg

 

.
.
. . . . . .
..
.
. . . . . .
..

   . . . ..

..

..

.

.

   . . . ..

..

..

.

Peer Critique Sessions | The Attic

a project by Jeroen Offerman, Eindhoven
with participation of The Van Abbemuseum Eindhoven
.
Peer Critique SessionPeer Critique Sessions - Laurent Malherbe
.
January – April 2013
The Artists: Tijs Rooijakkers, Karin van Pinxteren, Jeroen Offerman, Laurent Malherbe, Anouk Bax, Marjan Wester, Gam Bodenhausen, Aaron van Erp, Ben Landau, Stan Wannet The Curators: Diana Franssen, Steven ten Thije, Nick Aikens, Annie Fletcher, Christiane Berndes, Charles Esche, Jantine Claus. The Mystery Guests: Joop van Caldenborgh, Frank Lubbers, Ólafur Ólafsson & Libia Castro The Guests: Klaartje Esch, Alessandra Saviotti
.

.

   . . . ..

..

..

.

Re: Rotterdam Art Fair

Blaak 16-18, 3011 TA Rotterdam
DNCF on the move
Booth De Nederlandse Cacaofabriek
Februari 6/11, 2013
With: Rachel Bacon, Marc Bijl, Marcha van den Hurk, Anouk Griffioen, Toos Nijssen, Karin van Pinxteren, Marit Shalem, Dick Verdult, Reggie Voigtländer
.
On invitation by Reggie Voigtländer
.
Re:Rotterdam 6/10-2013
Easy to love, but hard to live with - Karin van Pinxteren
‘Easy to love, but hard to live with’
2012 | video | 01:54 | loop
concept & performance: Karin van Pinxteren
camera: Sandra Eijkman
editing: Martijn de Boer
music sample: Max Steiner ‘Russian Waltz’
piano: Leonid Makarevich
.
Re:Rotterdam flyer

   . . . ..

..

..

.

Uit de verzameling – Landschappen

Museum van Bommel van Dam, Venlo [NL]
September 2, 2012 – January 6, 2013
.
museum-van-bommel-van-dam1

.

Opening zondag 2 september 15.00 uur. In nauwe samenwerking met gastcurator Rob Moonen presenteert het museum een keuze uit overwegend recent aangekochte landschappen. In de selectie bevinden zich werken van kunstenaars als Edgar Fernhout, Loek Grootjans, René Korten, Theo Kuijpers, Raquel Maulwurf, Toon Michiels, Karin van Pinxteren, Anke Roder en JCJ Vanderheyden. | The museum presents a selection of predominantly recently aquired landscapes in close cooperation with guest curator Rob Moonen. In this selection works of artists as Edgar Fernhout, Loek Grootjans, René Korten, Theo Kuijpers, Raquel Maulwurf, Toon Michiels, Karin van Pinxteren, Anke Roder en JCJ Vanderheyden.

‘Waltz with me’ | photography – diasec op dibond | 48 x 71 cm | 2007 Two pearl earrings at the same time next to each other back in the sea again. Once the pearls saw daylight after grown beautifully in the dark mussels, they came ashore, were processed into earrings, became a pair, decorated a woman, reflected the ones that approached her, reflected her life. Now they are reflecting sea, sky and vaguely the person that has caused this scene. Very soon they will sink back into their original lightless environment, with a trace of human interferencetaking her story with them.

   . . . ..

..

..

.

A R C H I V E  (selection)

   . . . ..

..

..

.

Cultuurnacht Tilburg

Ateliergebouw Vereniging Kunst/Werk, Korte Schijfstraat 17, Tilburg
27 Oktober 2012
Cultuurnacht Tilburg 2013 - Karin van Pinxteren
 

‘Bezoeker, verlicht mij’ / ‘Visitor, enlighten me’ In het schaars verlichte pand van Ateliergebouw Kunst\Werk zullen bezoekers samen met portier Karin van Pinxteren, op een aantal locaties in het ateliergebouw kunstwerken aansc

houwen. De portier zorgt voor informatie, de goede orde, de routing en de inspectie van het gebouw. De bezoekers dragen een lamp en zullen door nieuwsgierigheid en interesse het gebouw en de kunstwerken aanlichten, ieder kunstwerk toont zich door een andere samenstelling van bezoekers in zachte gloed. Als een zwerm vuurvliegjes neemt de portier deze bijschijners mee op zijn ronde. Wat komt er tevoorschijn in het schijnsel van het licht?Elk heel uur een rondleiding – max. 20 personen. Aanvang 20.00 uur | 21.00 uur | 22.00 uur | 23.0 uur | 00.00 uur

   . . . ..

..

..

.

Tiny abstracts of today

Galerie Martin van Blerk, Antwerpen [B]
June 1 – June 30, 2012

Martin van Blerk galerie Curated by Egbert Aerts | Vernissage op donderdagavond 31 mei 2012, van 18 tot 21 uur | Mechelsesteenweg 28, Antwerpen. Vaast Colson (B), Jan van den Dobbelsteen (NL), Dennis Tyfus (B), Karin van Pinxteren (NL), Marc Nagtzaam (NL), Alexandra Kennedy (NZ), Arno Mertens (NL), Nel Aerts (B), Ruth Van Haren Noman (B), Michael Laird (VS), Philip Janssens (B), Anton van Schalkwijk (NL), Roeland Zijlstra (NL), Danielle Lemaire (NL), Egbert Aerts (NL). ‘General law – 1’ | oil on panel | 39 x 44 cm | 2005-2006 . . . . . . .

   . . . ..

..

..

.

Part of Someone’s Diorama

De Pont Museum for contemporary Art, Tilburg [NL]
March 24 – June 3, 2012  (extended)

Museum De Pont invitation Karin van Pinxteren

   . . . ..

..

..

.

Mutual Friends

The Present Company, Brooklyn, New York [USA]
May 11 – June 3, 2012
 
Karin van Pinxteren - Mutual Friends
. . . . . .
..
.
Grey Area logo

I confess I am an Artist

Grey Area Gallery, Brighton UK
8th October – 6th November 2011

Curated by Clare Sheppeard .

I (must) confess, I am an artist. I discover and leave behind, thoughts and things. I cannot always control what is released, and sometimes look as a stranger at my own work. Ok, then this must be me. The artist-run space is unveilled; a moment in time and space to reconsider my practice without the baggage of institutions. The work did not exist before and will not exist again. The most valuable moments arise there. I am committed to, and but also dependant upon these spaces, which are my ‘pedestal habitats’. Of course my studio is important, but it is also sometimes a confusing place where different visions cross each other and entwine. Objects from ten years ago continue to scratch at me. So why do I keep those works when I do not actually like them? They must have some kind of value, but I still can’t tell what that is. Maybe I missed the meaning of those past objects and their moment is slowly fading from thought. My works play witness to those moments.

Karin Van Pinxteren lives and works in the Netherlands. Recent projects include Milk and Blood by Suze May Sho, Artist in Residence at KiK, Kolderveen. Group shows include Invisible Empire Undefined Spaces and GHB at Van Abbemuseum, Encounter at De Ketelfactory, Existential Interior #4 at Museum van Bommel van Dam, Artist in Residence at The Meetfactory Prague, Return of the Dutch at Komplot Bruxelles. Karin’s work is in a number of public and private collections.

To the project click here

To feedback on the exhibition click here. . . . . . .

   . . . ..

..

..

.

Ontmoeting #2

In the Side Wings of the Universe

.

De Ketelfactory, Schiedam
11 september – 29 november 2009

Editie 1: Karin van Pinxteren &  Henk Olijve, 11 september t/m 18 oktober 2009 Editie 2: Karin van Pinxteren &  Roland Schimmel, 24 oktober t/m 29 november 2009 Destillatie 8 november: ‘In de coulissen van het universum’ Curated by Winnie Teschmacher naar de Ketelfactory, klik hierUitnodiging De Ketelfactory | Karin van Pinxteren en Henk OlijveUitnodiging de KetelFactory Pinxteren en Schimmel. . . . . .

   . . . ..

..

..

.

Signaal

Museum Kunstlicht in de Kunst, Eindhoven Kunst met licht en taal / Art with language and light 29-09-2007 / 27-01-2008 Joe Amrhein (USA), Fred Eerdekens (B), Helga Griffiths (D), Klara Hobza (USA), Brigitte Kowanz (A), Anna Lange (NL), Molitor & Kuzmin (D), Jan van Munster (NL), Tony Oursler (USA), Karin van Pinxteren (NL), Ruth Schnell (A), Adger Stokvisch (NL) en Giny Vos (NL). Curated by Saskia van de Wiel .Signaal | Museum Kunstlicht in de Kunst | Eindhoven. . . . . . . .

   . . . ..

..

..

.

GHB

Van Abbemuseum, Eindhoven 13-01-2007 / 25-01-2007 Etablissement d’en Face [Brussel] & Artis [‘s-Hertogenbosch], bkSM [Strombeek and Mechelen], MuHKA_media [Antwerp], Stichting KOP [Breda], Het Apollohuis [Eindhoven], De Nederlandsche Cacaofabriek [Helmond] and Hedah [Maastricht]. A project by Phillip van den Bossche .GHB | Van Abbemuseum.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.